مفقودی پاسپورت در خارج از کشور

یکی از مهمترین مدارک در سفرهای خارجی پاسپورت است. در واقع به واسطه پاسپورت و ویزایی که دریافت کرده اید به کشور مقصد اعلام می کنید که اجازه ورود به آن کشور را دارید. شما می بایست در زمان ورود و خروج به کشور مورد نظر خارجی پاسپورت خود را ارائه نمایید بنابراین باید به دقت از آن مراقبت کنید.

همچنین قبل از سفر بهتر است از میزان اعتبار پاسپورت خود مطمئن شوید و در صورتی که گذرنامه شما منقضی شده یا چیزی به پایان اعتبار آن نمانده نسبت به تمدید پاسپورت اقدام نمایید.

مفقودی پاسپورت در خارج از کشور

اما ممکن است به دلایلی مختلفی مانند سرقت یا بی دقتی و جا گذاشتن مدارک، پاسپورت و سایر مدارک خود را در کشور مقصد گم کنید؛ در این صورت چه باید کرد؟ بدون داشتن پاسپورت چگونه می خواهید از مرز کشور مقصد عبور کرده و به کشور خود بازگردید؟

باید بگوییم جای هیچ نگرانی نبوده و نداشتن پاسپورت به معنای ماندن همیشه شما در آن کشور نیست. در این نوشته به شما می گوییم که در صورت گم کردن پاسپورت خود در سفرهای خارجی چه باید بکنید. با ما همراه باشید.در سایت وزارت امور خارجه درباره شرایط اخذ پاسپورت در صورت مفقودی بیشتر بخوانید

در صورت گم شدن پاسپورت در کشور خارجی چه باید کرد؟

به پلیس اطلاع دهید

اگر پاسپورت شما به هر دلیلی گم شد اولین کاری که باید انجام دهید این است که به نزدیکترین ایستگاه پلیس مراجعه کرده و مفقودی پاسپورت خود را اعلام کنید.

پلیس یک گزارش رسمی از اظهارات شما تهیه می کند و یک نسخه از آن را در اختیار شما قرار میدهد که این گزارش خود مدرک مهم و معتبری است.

به کنسولگری ایران در کشور مقصد مراجعه کنید

سریعا به سفارت ایران در کشوری که در آن هستید مراجعه کنید. البته بهتر است در ابتدا از طریق سایت سفارت ایران و برگه مربوط به اعلام مفقودی پاسپورت و به شکل آنلاین گزارش از دست دادن پاسپورت خود را اعلام کنید و سپس و با در دست داشتن پرینت فرم مربوط به مفقودی به صورت حضوری به کنسولگری ایران در کشور مقصد مراجعه نمایید.

مفقودی پاسپورت در خارج از کشور

پس از طی شدن مراحلی که گفتیم سفارت ایران به شما یک پاسپورت موقت می دهد تا بتوانید از کشور مقصد خارج شده و به ایران بازگردید. پس از رسیدن به ایران می توانید برای دریافت پاسپورت جدید که در مقاله همه چیز درباره اخذ پاسپورت به آن اشاره کردیم اقدام نمایید.

نکات زیر را در نظر داشت باشید

پیش از سفر بیمه مسافرتی بگیرید

پیش از اقدام به سفر خارجی بیمه مسافرتی دریافت کنید. گر چه اخیرا بیمه مسافرتی یکی از الزامات سفر است اما شما هم به طور جدی پیگیر این کار باشید و حتما توجه داشتن باشید بیمه­ ی سفرتان شامل مفقودی مدارک علی الخصوص پاسپورت باشد.

از پاسپورت و سایر مدارک خود اسکن و کپی تهیه کنید

با داشتن اسکن و کپی مدارک هویتی خود به خصوص پاسپورت روند اخذ پاسپورت موفقت را سریعتر و پیش ببرید.

پاسپورت و سایر مدارک خود را در جای امن و مطمئنی بگذارید

بهتر است یک کیف کوچک مخصوص مدارک تهیه کنید و پاسپورت و سایر مدارک خود و همراهانتان را درون آن جای دهید. به این ترتیب در زمانی که احتیاج به آن پیدا کردید با عجله و سردرگمی دنبال آنها نمی گردید و دچار استرس نمی شوید.

مفقودی پاسپورت در خارج از کشور

استرس نداشته باشید

تصور این موقعیت که در کشوری بیگانه مهمترین مدرک شناسایی خود را گم کنید بسیار دلهره آور است. اما در صورتی که این اتفاق افتاد و متوجه گم شدن پاسپورت و یا سایر مدارکتان شدید به هیچ وجه دچار استرس و نگرانی نشوید و مراحلی که دربالا اشاره کردیم را با دقت و حوصله انجام دهید.

برای دریافت انواع ویزا و اخذ تورهای خارجی با کارشناسان مجرب ما در قصران گشت تماس بگیرید.

ghasrangasht call banner

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *